Nog een paar nachtjes slapen... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Diede - WaarBenJij.nu Nog een paar nachtjes slapen... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Diede - WaarBenJij.nu

Nog een paar nachtjes slapen...

Blijf op de hoogte en volg Diede

03 Augustus 2014 | Nederland, Utrecht

Het is bijna zover, het is bijna zover. Dat is de gedachte die de laatste dagen nogal vaak in mij opkomt. Het is heel spannend maar ik heb er superveel zin in! Ondertussen probeer ik bij elkaar te bedenken wat ik nog allemaal moet regelen en inpakken en te zorgen dat ik dat ik straks niet zonder paspoort en sokken in Finland sta (zou echt iets voor mij zijn) maar het komt vast goed uiteindelijk.

Op 13 augustus ga ik met de bus naar Düsseldorf, om vanaf daar naar Finland (Lappeenranta) te vliegen en dan na een paar uurtjes treinen in te Joensuu arriveren, waar ik zo'n 4.5 maand zal verblijven (Joensuu is vrij onbereikbaar, dit was de snelste en goedkoopste optie..). Joensuu is voor Finse begrippen een vrij grote studenten stad middenin het merengebied in Finland.

Ik ben voor zover ik weet de enige uit Utrecht, maar de eerste mede-Nederlanders zijn wel al gespot (lang leve Google). Ook heb ik via Facebook al een huisgenootje ontmoet, een Tsjechisch meisje. Ik heb haar nog niet echt gesproken, maar ze komt uit Tsjechië (en Tsjechië is leuk) dus dat moet goedkomen. Ik woon ongeveer 6 kilometer van het centrum en de universiteit vandaan vlakbij een meer. Gelukkig is Joensuu echt een fietsstad (ik voel me nu al thuis daar) dus misschien kom ik zelfs nog sportief terug. Ik zie alleen nog niet echt voor me hoe ik door de sneeuw ga fietsen zonder mijn nek te breken, gelukkig heb ik een reisverzekering afgesloten...

Ik ga aan de universiteit vakken volgen in mijn eigen vakgebied, onderwijs. Verschil met Nederland is echter dat leraren hier in Finland allemaal academisch geschoold zijn, dus ook de lerarenopleidingenvakken op de universiteit worden gegeven. Ik ga dus wat meer praktische vakken volgen en vakken gericht op internationaal onderwijs en hopelijk uitvinden waarom iedereen zo'n fan is van het Finse onderwijssysteem. De communicatie is tot nu toe fantastisch, ik word constant gestalkt of ik niet vergeet om dit en dat te regelen (best prettig voor een chaoot zoals ik) en ze reageren allemaal binnen een halve dag op al je vragen. Ik heb gelezen dat het onderwijs heel erg relaxed is, er zijn bijna geen verplichtingen en de deadlines zijn vrij flexibel. Ik hoop heel erg dat dit waar is want ik heb nu al een enorm lijstje met plekken waar ik heen wil en dat zou toch wel enorm meehelpen dan :)

Deze laatste week besteed ik voornamelijk aan inpakken en heel veel mensen opzoeken. Nog snel even iedereen zien en nog even van de Nederlandse zon genieten voordat ik die een tijdje niet meer zie. Fins leren is ook iets wat ik me steeds voorneem, maar aangezien mijn taalknobbel niet zo groot is en Fins een soort kruising tussen Chinees en Hongaars is wordt dat nog een behoorlijke uitdaging (echt hoor, de logica ontbreekt volkomen: http://9gag.com/gag/6543575) . Gelukkig spreekt vrijwel iedereen Engels. Ook Google ik me suf naar ervaringen van anderen en als ik deze mensen moet geloven, wordt het fantastisch. En dat denk ik ook!

Liefs,

Diede


  • 10 September 2014 - 16:48

    Jac Haisma:

    Dag Diede,

    Zaterdag zag ik je ouders op de kunstmarkt in Hoorn en hoorde ik van je verblijf in Finland.Goed zo'n buitenland ervaring! Toen ik zo oud was als jij nu bent, heb ik een bijna een jaar door Europa gereisd en in Israël gewoond. Was ook een prachtige tijd. Onze jongste zoon Reinout woont en studeert nu voor een half jaar in Berlijn.Ik wens je een hele mooie tijd daar in het hoge noorden.

    Hartelijke groet,
    Jac

  • 10 September 2014 - 21:32

    Diede:

    Wat leuk, een berichtje van meester :) Bedankt! Het gaat helemaal goed komen, vermaak me uitstekend hier!

    Groetjes,

    Diede

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Diede

Actief sinds 03 Aug. 2014
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 10609

Voorgaande reizen:

16 Juli 2019 - 04 Augustus 2019

Balkan rondreis

10 Augustus 2017 - 27 November 2017

Avontuur in Afrika!

13 Augustus 2014 - 31 December 2014

Uitwisseling in Joensuu

Landen bezocht: