Op naar Afrika! - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Diede - WaarBenJij.nu Op naar Afrika! - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Diede - WaarBenJij.nu

Op naar Afrika!

Blijf op de hoogte en volg Diede

09 Augustus 2017 | Nederland, Hoorn

Hallo allemaal,

Het is weer even geleden, maar het is weer zover, Diede gaat op reis en overwinteren in het buitenland! Over 24 uur zit ik al te wachten op Caïro op mijn aansluitende vlucht naar Johannesburg om via daar naar Gabarone, Botswana te vliegen (korte en directe vluchten zijn voor watjes, haha). Daar zal ik t/m eind november wonen, leven en reizen.

Daarbij heb ik opnieuw de intentie om jullie via deze blog op de hoogte te houden van mijn belevenissen. Als je dit leuk vindt kun je hier ergens onderin je aanmelden voor de mailinglijst, dan krijg je een mail als ik iets nieuws post. Hoef je niet zelf aan mij te denken ;)

Mocht je mijn plannen nu helemaal gemist hebben, hier een samenvatting van de vragen die iedereen altijd stelde hierover (F.A.Q) zodat je weer helemaal op de hoogte bent!

Ben ik heel dom als ik niet weet waar dat ligt?

Nee, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat tot een aantal maanden ook niet echt wist. Maar tussen Zuid-Afrika, Zambia, Zimbabwe en Namibië. Verder weet je waarschijnlijk niks over Botswana, maar dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=RJkIdd5D8HA) legt op een grappige manier een hoop uit (warning: hij praat nogal snel haha).

Hoe kom je dáár nou bij?

Ik wil al heel lang naar Afrika. Nu weet ik dat dat geen land is maar ik wist niet zo goed waar ik dan wel heen wilde. Toen ik in mijn zoektocht naar een geschikt project (ik wil geen zielige kindjes knuffelen want ik geloof niet in voluntourisme) een Nederlandse organisatie vond die alleen vrijwilligerswerk doet waar je meewerkt aan bestaande, duurzame en door lokale mensen gerunde projecten vond ik het toch wel verstandig om als Afrikaleek mij te laten helpen. Ik wilde graag een mooi en veilig land en zo werd mij Botswana aangeraden, al jaren een stabiele democratie en een heel mooi safariland :)


Wat ga je daar precies doen dan?

Goede vraag. Dat weet ik niet precies. Ik ga meewerken in een soort buurtcentrum dat allerlei projecten organiseert voor gezinnen, van microcrediet projecten voor moeders tot bijles voor kinderen tot HIV/Aids preventie voorlichting etc. Wat mijn rol precies wordt is nog even een vraagteken, net als heel veel dingen, dat regelen we als ik daar ben. Voor een over het algemeen redelijk overgeorganiseerde persoon is dat een uitdaging, maar ik denk dat ik die eigenschap nog vaak ga moeten laten varen, we gaan het allemaal wel zien :) Als laatste ga ik nog rondreizen in Botswana, op safari en de Victoria Falls in Zimbabwe bekijken.

Ga je daar dan helemaal alleen heen?

Ja en nee. Ik vertrek morgen alleen richting Botswana, maar in september komt een Belgisch meisje die op hetzelfde project zit en bij dezelfde host gaat wonen. Ik ga wel alleen reizen, maar behalve voor overstekende olifanten op de snelwegen is dat weinig gevaarlijk ;)

Ben je dan in de bush en geheel afgesloten van de buitenwereld?

Nee, dat verwacht ik niet. Botswana is ook niet achterlijk en de meeste mensen daar hebben gewoon een smartphone. Ik verwacht dus dat ik redelijk te bereiken zal zijn, maar then again: we zullen het wel zien (dit wordt mijn motto denk ik voor deze reis). Ik kijk er in elk geval erg naar uit om even weg te zijn uit de drukke, prestatiegerichte sfeer die in Nederland toch vaak hangt en even te zien wat alles mij gaat brengen.


Ik hoop dat jullie een beetje een idee krijgen van wat ik allemaal ga doen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs,

Diede
Diede

Actief sinds 03 Aug. 2014
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 10561

Voorgaande reizen:

16 Juli 2019 - 04 Augustus 2019

Balkan rondreis

10 Augustus 2017 - 27 November 2017

Avontuur in Afrika!

13 Augustus 2014 - 31 December 2014

Uitwisseling in Joensuu

Landen bezocht: