Hallo, привет en 안녕 - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Diede - WaarBenJij.nu Hallo, привет en 안녕 - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Diede - WaarBenJij.nu

Hallo, привет en 안녕

Blijf op de hoogte en volg Diede

26 Oktober 2014 | Finland, Joensuu

We zijn allemaal weer veilig uit Rusland gekomen en ik moest een beetje bijkomen, vandaar deze iets wat verlate blog.

Vrijdagochtend mochten we dan eindelijk op weg naar Rusland. Samen met Connie vertrokken we met de koffer achterop de fiets richting de uni (de Finnen keken me nogal angstig aan haha)om rond 9en aan te komen. Na in de vroege ijskou (mijn handen vroren eraf) te controleren of iedereen er was konden we vertrekken. Na een ritje van ruim 8 uur door het mooie Finse landschap (sommige begonnen zelfs te klagen, pfft steeds die meren en de bomen) kwamen we met zijn allen aan bij de haven. Samen met een deel van de groep die later aansloot kwam er een vrouw van de reisorganisatie de bus in om de boarding passes uit te delen. Dat werd een pure chaos doordat mijn groepsleidergenoot de namen ging voorlezen (laten we het erop houden dat hij niet zo heel duidelijk praat zeker niet in het Engels) en niemand begreep dat het over diegene ging. Na veel te lang had iedereen zijn boarding pass, behalve ik. Ik bleek door de reisorganisatie eruit te zijn gekickt (en bedankt!) dus ik mocht een cabin delen met 3 onbekende meisjes van een andere ESN afdeling in Finland (gelukkig waren ze wel aardig en vonden ze het geweldig dat ik een beetje Frans sprak).

De rest van de avond waren we op de boot waar we buiten de zonsondergang bekeken, een picknick met ons meegebrachte eten hielden, uitprobeerden met hoeveel mensen je in een kleine cabine past (meer dan je denkt), onze eerste Russische wodka dronken en heel veel gelachen en gepraat hebben. Ik heb die avond al superveel mensen ontmoet en het was al gelijk de eerste avond veel te gezellig en het werd veel te laat.

Na een werkelijk verschrikkelijke nacht (geen oog dichtgedaan, volgens mij was mijn cabin recht onder de motor) was het tijd voor ontbijt en daarna voor heeeeel lang wachten. Russen kennen het concept haasten in zijn geheel niet waardoor ze lekker de tijd nemen voor alles. Nadat we de boot af konden moesten we in een soort wachtkamer wachten voor de border security. Die mensen waren aangenomen op hoe boos ze konden kijken, maar gelukkig we mochten allemaal Rusland in. We ontmoetten onze Russische gids en we begonnen aan een stadstour door St. Petersburg. De stad was enorm (we waren niks meer gewend na het schattige Joensuu) en Russen zijn dol op grote gebouwen met heel veel goud en andere versieren, niet echt mijn smaak maar wel mooi. Bij een fort stonden nog een paar naakte mannen en toen ik onze gids vroeg waarvoor ze stonden te protesteren zei ze dat ze gewoon aan het zonnen waren. Blijkbaar is zonnen bij minder dan 10 graden heel normaal (het was wel heel zonnig en een strakblauwe lucht). Haar verklaring was dat je bruin dan langer bleef zitten. Russen zijn maar gekke mensen.

Tijdens de lunch aten we idioot goedkoop Russische soep en pannenkoeken, wat echt superlekker was. Na deze city tour kwamen we in ons hotel aan wat ongeveer net zo groot was als een gemiddeld dorp. In het gebouw zat een metrostation, 4 restaurants, een shopping centre en een supermarkt. De reis was dan ook ruim 10 minuten naar onze hotelkamer. Dit kwam ook omdat Russen totaal geen logica hebben in tellen, onze kamer was 7149 (wat helemaal aan de rechterkant naast nummer 7021 was) terwijl 7148 helemaal links was. Het was dus een halve marathon om onze kamer te vinden. De rest van de middag hadden we vrije tijd. 2.5 uur voordat we weer terug moesten zijn gingen we naar de stad om wat te eten, wat niet genoeg bleek te zijn. Zoals ik al zei, Russen kennen geen haast (en kunnen ook over het algemeen geen Engels) dus na heel erg lang wachten moesten we uiteindelijk als een idioot eten, proberen te betalen (er was 1 man die wist hoe de kassa werkte in dit enorme restaurant dus dat duurde eeuwig) en toen als een debiel de stad doorrennen om op tijd terug te zijn (Marianne moest zelfs haar eten meenemen). 5 minuten te laat kwamen we uitgeput aangerend en toen bleek onze gids er nog niet te zijn (*zucht*).

Het avondprogramma was een boottochtje in St. Petersburg met uitzicht over de stad by night, met bubbeltjeswijn. Ik heb het geen moment koud gehad doordat we heel knus bij elkaar superhard stonden te zingen (aka bleren) in het Duits, Nederlands, Spaans en af en toe ook nog Engels. Kortom, super geslaagd. Daarna gingen we terug naar het hotel waar nog een kleine afterparty hielden op iemands kamer. De rest ging nog uit daarna maar dat heb ik niet helemaal gehaald.

De volgende dag werd ik gewekt door Tomi (mijn lieve Afrikaanse kamergenootje) met de vraag: gingen we niet om kwart over 9 ontbijten? Verslapen dus. Na keihard rennen had ik toch nog tijd om wat eten naar binnen te werken in een enorme balzaal. Vervolgens vertrokken we naar de Hermitage waar het heel kolossaal was met naar mijn mening vrij veel kitsch, Rembrandt (daar ga je dan helemaal voor naar Rusland) en een best wel interessante rondleiding. Na een lange lunch met Connie met diepe gesprekken over het leven was het tijd voor de Cathedral tour. We gingen bij 3 verschillende kathedralen langs waar we elk een rondleiding kregen. Bij 1 waren we getuigen van een doop (wij stonden als toeristen er vlakbij, we mochten alleen geen foto’s maken en werden af en toe bijna omver gelopen door Russen die even kwamen bidden) met live muziek door een a capella kwartet. Heel tof. De mooiste kathedraal was toch wel de ‘Cathedral on the Spilled Blood’ die helemaal uit Mozaïek gemaakt was met heel veel goud. Het was die dag ook gaan sneeuwen in Rusland (de eerste sneeuw daar dat jaar, ik geloof dat ik dat aantrek, dus ik gok dat het rond 20 december gaat sneeuwen in NL) en was daardoor een stuk minder warm dan de dag ervoor. Gelukkig delen de souvenirwinkels gratis koffie, thee en wodka uit, wat je een stuk warmer maakt.

Daarna leerde we van onze fout van de dag daarvoor en gingen we ruim om tijd uit eten. Het was echt genieten om weer betaalbaar en lekker te kunnen eten. Na de supermarkt te hebben leeggekocht (alles was goedkoop, ik heb zelfs goedkope Grolsch gevonden) hadden we een feestje in de kamer van een aantal mensen van ESN Oulu (stad in het noorden van Finland) wat heel gezellig was. Daarna was het tijd voor een rit per limousine door de stad. Wij hadden geluk en mochten in de Hummer waar we met champagne en hele harde muziek door St. Petersburg raasden. We stopten bij alle mooie gebouwen om nog wat foto’s te maken en omdat in die enorme auto’s geen wc zit was het oké om gewoon midden op straat te plassen, ook een interessante ervaring, haha. Daarna zijn we nog uit geweest en na nog een afterparty op onze kamer (ik ben halverwege in slaap gevallen haha) ging de wekker alweer veel te snel.

Dit was opnieuw Tomi want ik was er opnieuw niet in geslaagd om op tijd wakker te worden (die vrouw is mijn held). Geen tijd voor ontbijt maar als een debiel mijn tas inpakken en de bus in naar een paleis net buiten St. Petersburg. Dit was opnieuw erg veel schilderijen en goud, en vooral ook idioot veel Aziatische toeristen (Waarop onze gids elke keer riep, opschieten, we willen voor de Aziaten blijven) maar wel erg mooi. Na een lunch, de busreis terug en wat laatste boodschappen voor het avondeten was het weer tijd om naar de boot te gaan. Onze Russische gids begon met een standaard bedankpraatje wat eindigde in een half uur durende toespraak over het leven (Onderwijs is echt heel belangrijk) dus dat was prettig. Na ruim 1.5 uur wachten om de boot op te mogen (dit was 10 minuten in Finland..) was het tijd voor de laatste avond. Hier hebben we natuurlijk ruimschoots van genoten en het was veel te gezellig.

De volgende ochtend kwamen we alweer vroeg aan in Helsinki en de busreis terug heb ik voornamelijk slapend doorgebracht. Toen we terug waren in Joensuu bleek daar vrij veel sneeuw te zijn gevallen en was het behoorlijk koud. Ik besloot dat het niet zo wijs was om door de gladheid te fietsen met 1 hand met mijn koffer achterop dus ik nam de bus. De rest van de dag was het een kwestie van wakker blijven tot het een acceptabele tijd was om te slapen.

Nog uitgeput van de geweldige reis sleepte ik me de volgende morgen mijn bed uit om op tijd te zijn voor mijn college om 9 uur. Toen ik aankwam bleek er echter niemand te zijn dus ik was er voor niets. Op dat moment had ik wel vrij veel medelijden met mezelf. Na lunch, een super nutteloze Finse les (ik ben nu officieel gestopt) en een hardlooprondje (wat heerlijk was) had ik eens weer energie en besloot ik eindelijk een keer naar het Koreaanse language cafe te gaan van mijn grote vriend Jae. Hij heeft mij de basis van Koreaans geleerd en me uitgelegd hoe de taal in elkaar zit, heel leuk. Samen gingen we via de supermarkt naar huis glibberen (maar we zijn niet gevallen) wat een wereldreis was.
Toen ik net thuis was moest ik alweer door om naar de Sauna te gaan, dit was best wel fijn als je uit de kou komt (het is er deze week -14 geweest!!, de winter is vroeg dit jaar). Na buiten te hebben afgekoeld was de rest van de avond lekker warm binnen met weinig doen en vroeg naar bed.

De volgende ochtend moest ik wassen en de lunch ging ik nog een uurtje Russisch observeren (je moet toch wel een beetje in thema blijven he). Na een college over evaluatie in het Finse onderwijs was ik na mijn barre fietstocht door de sneeuw (ik ben er wel goed in, ben pas 1x gevallen en dat was lopend) om 7 uur eindelijk thuis. De rest van de avond besteedde ik aan (chocolade) pepernoten en boterkoek bakken, het was de volgende dag namelijk Internationaal Diner, waar iedereen eten meenam uit zijn eigen land en je dan van elkaar mocht proeven.

Daar zag ik dus wel naar uit, dus aan het eind van de middag (na een presentatie voorbereiden en pogingen tot studeren) was het eindelijk zover. Ik heb me bomvol gegeten aan alles van sushi tot aan paella tot aan pierogi. Het was een hele geslaagde avond. Daarna heb ik nog even een drankje gedaan met Sabrina, Connie, Bieke en Alyssa (2 Belgen) om ons reisje naar Tallinn eind november te plannen.

Gisteren was een heerlijk ultiem luie dag waar ik behalve hardlopen in de sneeuw, boodschappen en de sauna vrij weinig gedaan heb. ’s Avonds heb ik nog even geskyped met de middelbare school mensen, wat wel heel leuk was.

Vandaag was het tijd voor iets wat al een tijdje op mijn to do list voor Finland stond: ijszwemmen. Dus wij op naar de Polar Bears (de vereniging hier die het organiseert) waar we samen met ongeveer 30 Finnen van jong tot oud de sauna betraden. De Finnen hebben duidelijk een andere sauna stijl dan ik, toen wij het idee hadden dat ze ons levend probeerde te verbranden (thermometer zei 83 graden) vertelde ze dat dit een vrij gemiddeld temperatuurtje was, niet echt hoog. Gekke mensen. Maargoed, daarna kwam de ultieme test, zwemmen in het meer. De eerste keer kwam ik niet verder dan even snel in het water en dan weer heel snel naar de sauna rennen (dan is 83 graden ineens fijn joh) maar zo rond de 5e keer was ik zeker een minuut aan het zwemmen in water net boven de 0 graden. Ik was niks vergeleken bij mijn diehard vriendin uit Zwitserland, die zat hem heerlijk 7 minuten te chillen tussen de ijsschotsen. Held! Daarna was je super fris en wakker en ondanks dat je voeten een beetje afsterven en je lichaam tintelt, voelt het geweldig. Dat gaan we dus zeker nog een keer doen als het wat kouder is. Daarna hebben we heerlijk gegeten bij Sabrina en haar huisgenootjes, kortom een heel geslaagde dag.

Deze week staan er weer een hoop leuke dingen op het programma zoals een aantal Halloween feestjes. Het weer wordt ook weer ruim boven 0 dus dat scheelt weer wat glijpartijen op weg naar de uni. Ik ben nu officieel over de helft van mijn tijd hier en het vliegt zo voorbij dat ik besloten heb om er nog veel meer van te genieten. Ik realiseer me steeds meer hoe speciaal het is dat ik al deze dingen kan doen en al deze mensen mag ontmoeten. Kortom, het gaat super!

Tot snel weer.

Liefs,
Diede




Verslag uit: Finland, Joensuu

Diede

Actief sinds 03 Aug. 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 10564

Voorgaande reizen:

16 Juli 2019 - 04 Augustus 2019

Balkan rondreis

10 Augustus 2017 - 27 November 2017

Avontuur in Afrika!

13 Augustus 2014 - 31 December 2014

Uitwisseling in Joensuu

Landen bezocht: